Як організувати дистанційне навчання

Дистанційне навчання

Якщо ви опинилися в ситуації, коли треба терміново спланувати навчання учнів удома, то ця публікація саме для вас. У статті торкнемося технічних і методичних питань, пов’язаних з організацією дистанційної навчальної діяльности.

Визначте, як будете проводити дистанційне навчання

Перш за все, обміркуйте, як  ви будете працювати з учнями. Дистанційну роботу можна проводити одним зі способів, що описані нижче, або комбінувати їх.

1. Зустрічі в режимі реального часу

Ви домовляєтеся з учнями про час, коли буде проведено прямий ефір чи призначено онлайн-зустріч. На онлайн-уроці ви пояснюєте нову тему, відповідаєте на питання учнів і запитуєте їх. У кінці статті ви знайдете список сервісів, що дозволяють проводити онлайн-зустрічі.

2. Навчання із застосуванням інтерактивних матеріалів

Навчання школярів можна побудувати, застосовуючи інтерактивні навчальні матеріяли, які містять інструкції, навчальний контент (відео (звичайні та інтерактивні), текст, малюнки), самоперевірку, покликання тощо. За допомогою таких навчальних матеріялів учень вивчає нову тему самостійно. Щоб школярі мали можливість поставити питання, варто створити чат для спілкування, аби, стикаючись із труднощами, діти не припиняли виконувати завдання.

Сплануйте роботу

Виділіть часовий проміжок — тиждень —  і сплануйте роботу учнів з вашого навчального предмета. Аби організувати роботу комплексно, відштовхуйтеся від очікуваних результатів, яких мають досягти школярі.

Поставте собі три питання:

  1. Чого я хочу навчити школярів?
  2. Як вони мають цього навчитися?
  3. Як я при цьому можу їх підтримати?

Ураховуючи відповіді, складіть план подальших дій: які навчальні матеріяли треба створити, як відстежувати роботу дітей, у який спосіб і коли надавати їм зворотний зв’язок.

Можна також спланувати роботу учнів, аби допомогти їм правильно розподілити час протягом дня, а також протягом навчального тижня. План для школярів може містити рекомендовану дату й час для початку роботи над завданням, терміни виконання останнього, визначений час для зустрічей з  учителем, покликання на необхідні навчальні матеріяли (якщо ви можете їх одразу надати) або на платформу, де відбуватиметься робота.

Визначте, як триматимете зв’язок з учнями

В учнів має бути доступ до середовища, де вони отримуватимуть доступ до навчальних матеріялів. Якщо до цього часу ви, працюючи зі школярами, уже користувалися певною платформою (блогом, сайтом, месенджерами, закритою групою тощо), то й дистанційне навчання можна організовувати там же. Якщо ж такої платформи не було, то навчальні матеріяли можуть передаватися через електронний журнал (візьміть до уваги: він може не витримати такого навантаження, тому краще мати альтернативний спосіб зв’язку).

Розпочніть створювати навчальні матеріали

Звичні формулювання завдань в електронному журналі “підручник, стор.23-25, прочитати й дати відповіді на запитання” при дистанційному навчанні втрачають сенс, бо не виконують навчальної функції. Організувати навчальну діяльність дистанційно — означає допомогти учневі самостійно здобути нові знання й уміння. А для цього в школяра мають бути необхідні матеріяли та завдання, які під силу виконати учням тієї вікової категорії, з якою ви працюєте.

До навчальних матеріялів додавайте інструкції щодо роботи (так, якщо б ви працювали у звичайному класі), зазначайте час, який потрібен для опанування теорії та виконання завдання, пропонуйте необхідні стратегії,  поради й підказки.

Можна використовувати вже готовий контент, створений кимось іншим, а можна розробляти самостійно.

Нижче ви знайдете перелік тих цифрових сервісів, які допоможуть у створенні навчальних матеріялів.

Урахуйте виклики, які можуть постати перед нами

1. Учні, які не працювали на уроці, можуть не розпочати дистанційної роботи. Тут немає універсального правила поведінки, яке працювало б для всіх педагогів. У кожному випадку має бути своє рішення. Для когось спрацює спільна діяльність з однокласниками, для когось — навчальний матеріял, викладений по-іншому, для інших —  індивідуальна консультація вчителя тощо. Покарань рекомендую уникати. Тимчасово це може когось примусити працювати, але в довгостроковій перспективі така стратегія виявиться невдалою: бажання навчатися в школяра не з’явиться.

2. На створення навчальних матеріялів буде витрачатися час. Ми розробляємо контент не для перевірки пам’яті учнів, а для того, аби їх навчити застосовувати знання на практиці. Одна річ, коли ми в класі передаємо дітям те, що дуже добре знаємо, інша —  зробити так, аби ці знання з’явилися в їхніх головах, причому коли школярі працюють удома.

3. Варто продумати завдання, за які учень отримуватиме бали. У дітей під рукою гугл  та телеграм зі спільним чатом, тому робота на оцінку має бути такою, аби перший та другий фактори були помічниками. А для этого треба подумати над якістю завдань для учнів.

Намагайтеся уникнути цих помилок

1. Складати перелік завдань для учня (як домашнє завдання, яке звикли занотовувати до електронного журналу). Ми повинні не завдання накидати для школярів, а вибудувати їхнє навчання.

2. Дбати про те, як контролювати учня. У  такому разі ми будемо, перш за все, думати про те, як і за що виставити бал, а не про те, як допомогти йому навчатися.

3. Виставляти бали за процесс навчання, а не за результат. Коли учень вивчає матеріял, працює з тестами для самоперевірки, ставить питання, помиляється, він навчається. Цей процес ми підтримуємо, надаючи зворотний зв’язок, організовуючи спілкування однокласників та їхню взаємодопомогу, наприклад, у спільному чаті. Коли школяр уже навчився, тоді ми пропонуємо завдання на оцінку як підсумок тієї роботи, яку він виконував протягом певного часу.

4. Ще одна помилка — . просити учнів фотографувати завдання й надсилати вам на пошту. Так можна чинити лише в одиничних випадках із деякими учнями, у яких щось не виходить і необхідний ваш зворотний зв’язок. В іншому разі на вашу поштову скриньку щодня надходитимуть близько сотні листів із фотографіями, зробленими учнями.

Визначте, які цифрові сервіси будете використовувати

Онлайн-зустрічі з учнями

Сервіси, за допомогою яких ви проводитимете онлайн-урок у режимі реального часу.

Zoom zoom.us

Сервіс для проведення відеоконференцій та вебінарів. У безоплатній версії можна проводити зустрічі до 40 хвилин і на 100 осіб. Учні можуть підключитися до трансляції через телефон (рекомендовано встановити застосунок zoom) або через комп’ютер. Кожен учасник зустрічі має можливість говорити наживо, демонструвати відео та свій екран.

Facebook Live

Трансляція відео напряму з фейсбуку. Створіть закриту групу класу, де можна буде запускати живі трансляції та проводити уроки онлайн безоплатно й без жодних обмежень у часі.

Instagram Live

Трансляція відео з інстаграму. Можна проводити у своєму акаунті. Якщо учні на вас підписані, то вони отримають сповіщення про вихід в ефір. Можна створити закритий акаунт класу й проводити онлайн-зустрічі там.

WiziQ  www.wiziq.com

Сервіс для організації онлайн-навчання. Створюють клас, до якого приєднуються учні, які мають створити в цьому середовищі акаунт. Тут можна спілкуватися, розміщувати завдання й оголошення, проводити онлайн-зустрічі. У безоплатній версії лише 10 учасників можуть приєднатися до курсу та до відеозустрічі.

Periscope

Застосунок для проведення прямих ефірів. Щоб учні могли переглядати ваші трансляції, їм треба встановити застосунок на телефон і створити акаунт.

Skype

Сервіс для проведення відеоконференцій. У кожного учня має бути акаунт Skype. Створюють групу класу й у призначений час роблять виклик, до якого приєднуються всі учасники групи.

Передавання навчального вмісту

Перелічую сервіси, через які можна передавати навчальний уміст.

Відео

Відео можна створювати або за допомогою камери (телефона, наприклад), або з екрана монітора.

Screencast-O-Matic дозволяє створювати скринкасти (відео з екрана монітора), відео за допомогою вебкамери або записувати екран та зображення з вебкамер одночасно. Відео записують тривалістю не довше 15 хвилин, його можна зберегти на комп’ютері чи опублікувати на YouTube. Рамку захоплення відео з екрана можна редагувати до бажаного розміру. Запис можна ставити на паузу й змінювати  розташування рамки на екрані.

За допомогою цього сервісу можна:

  • записувати технічні навчальні відео (інструкції  щодо роботи з програмами та сервісами);
  • записувати пояснення теми (урок, лекція);
  • записувати вправи й розв’язання прикладів.

Робочі листи в гугл-документах

Створюйте навчальний матеріял через гугл-документ і надавайте доступ учням. Кожен із них створює копію для себе, надає доступ  учителю з правом коментування й працює індивідуально чи спільно з кимось, залежно від завдання. Зручно в такий спосіб моніторити роботу дітей, скеровувати їх.

Edpuzzle  https://edpuzzle.com

З допомогою  Edpuzzle учитель може створити інтерактивні відео, додаючи до останніх або вікторини з одним правильним варіянтом відповіді, або відкриті питання, або коментарі у форматі аудіо, текстові коментарі чи аудіотреки. Відео додаються з різних  вебсайтів, наприклад, з YouTube, Vimeo, National Geographic.

В Edpuzzle створюється  клас, і вчитель може моніторити роботу учнів над цим навчальним матеріялом.

Тести для самоперевірки

За допомогою цих сервісів учні можуть  перевіряти своє розуміння навчальної теми.

LearningApps https://learningapps.org

Простий сервіс, який дозволяє створювати різні застосунки для самоперевірки: текст з пропусками, вікторини, класифікація, інтерактивне відео тощо.

Kubbu  http://www.kubbu.com

Інтерактивні завдання з будь-яких навчальних предметів.

Quizlet https://quizlet.com

Сервіс, що дозволяє створювати флешкартки й ігри, які можна використовувати для будь-якого навчального ступеня та предмету. Quizlet частіше за все  розглядають як сервіс для вивчення слів іноземних мов.

H5P h5p.org

Платформа, на якій можна створювати інтерактивні  завдання для самоперевірки на будь-який смак. Завдання передаються учням за допомогою покликання.

Моніторинг

Под моніторингом я розумію спостереження за процесом навчання. Тут зазначаю сервіси, які допомагають спостерігати за тим, наскільки результативно  учні виконують завдання.

Таблиця просування

Створіть гугл-таблицю, де в рядках запишіть імена учнів, а в стовпцях — перелік завдань (кроків), які мають виконати (пройти) учні. Школярам надайте доступ для редагування. Вони заходять до цієї таблиці й позначають виконане завдання кольором залежно від того, наскільки легко їм було працювати (наприклад, зеленим, жовтим або червоним).

Робота в гугл-документах

Учні можуть працювати  над завданнями в гугл-документах разом  або ж індивідуально. Учитель має можливість відстежувати просування школярів у межах запропонованих завдань і контролювати процес виконання, скеровувати діяльність дитини.

Teacher.Desmos

Сервіс для вчителів математики. Це середовище дозволяє застосувати всі групи цифрових інструментів, про які я писала: створення навчального матеріялу, моніторинг, самоперевірку, зворотний зв’язок. Учитель математики розробляє інтерактивні завдання, потім надає доступ для роботи учням і відстежує їхню діяльність у  режимі реального часу. Надзвичайно зручно.

Classtime https://www.classtime.com/

Гасло платформи — більше часу вчителям для роботи з учнями. Зручний сервіс для створення інтерактивних матеріялів різних типів (вікторина, так/ні, класифікація,  сортування, виділення тексту) і для моніторингу навчального процесу.

Саме для математиків напишу, що, послуговуючись вбудованою функцією LaTeX, можна записувати математичні формули.

Formative https://goformative.com

Formative — інструмент формувального оцінювання, який дозволяє в режимі реального часу відстежувати процес роботи учнів, будь-якої миті коментувати їхні роботи й залишати конструктивний зворотний зв’язок.

За допомогою цього інструмента вчитель створює навчальний матеріял, який може містити:

  • контент (картинка, текст, біла дошка, відео та вбудований код embed);
  • завдання (вікторина, додавання короткої відповіді, додавання повної відповіді, демонстрація своєї роботи, завдання з вибором кількох правильних відповідей, так/ні);
  • додаткові запитання (додати аудіовідповідь, класифікація та встановлення послідовности), але ця опція доступна лише  в платній версії.

Wizer http://app.wizer.me

За допомогою Wizer ви створите надзвичайно красивого дизайну робочі листки, які містять інтерактивні завдання й дозволяють учителеві швидко надавати учням зворотний зв’язок.

Зворотний зв’язок

Сервіси, за допомогою яких ви отримуєте зворотний зв’язок від ваших учнів.

Direct Poll

На цьому сервісі можна створити опитування за лічені секунди.  Використовуйте його для отримання зворотного зв’язку від учнів. Питання можуть бути рефлексивного, навчального характеру або ж такими, що створені з метою проведення голосування.

Google Form

За допомогою форм можна створити навчальний тест, форму зворотного зв’язку чи анкету.

Quizizz http://quizizz.com

Сервіс для створення вікторин. Учні проходять вікторину, а вчитель бачить статистику щодо кожного учня.

Kahoot

За допомогою Kahoot теж створюють вікторини. У зв’язку з карантином розробники запропонували користуватися функціями пакету Преміум безоплатно. Обов’язково спробуйте їх.

Платформи для навчання

Через ці платформи зручно вибудовувати навчальний процес: розміщувати навчальні матеріяли, проводити обговорення, отримувати й надавати зворотний зв’язок.

Google Classroom https://classroom.google.com

Google Sites https://sites.google.com

Блог

Користуйтеся будь-якою платформою, яка є зручною  для вас.

Закрита група в соціальних мережах

Наприклад, фейсбук-група, доступ до якої є в усього класу. Зручно перебувати на зв’язку з учнями й можна проводити онлайн-уроки.

За матеріалами Марина Курвітс

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *